Smukke er de også, de tre kvinder, men de er ikke nye ansigter for en L’Oréal serie, derimod belønner verdens største kosmetikfirma det de har lært og tænkt bag deres unge pander. De får alle tre i dag prisen ‘For Women in Science’, hvis målsætning er at sætte fokus på kvindelige rollemodeller og dermed stimulere flere kvinder til at vælge forskningsvejen. Til ‘For Women in Science’ knytter sig også en række programmer, der skal styrke pigers/kvinders muligheder for at vælge den naturvidenskabelige vej.
Prisen er indstiftet af L’Oréal i samarbejde med UNESCO og er uddelt internationalt siden 1998. Den uddeles i 115 lande herunder Danmark, hvor den siden 2007 hvert år er tilfaldet tre kvindelige forskere, som hver modtager 110.000 kr. Prisen overrækkes af H.K.H. Prinsesse Marie på Det Kongelige Videnskabernes Selskab kl. 14 Læs mere HER om ‘For Women in Science’-programmet og udvælgelsen af Award-vindere, som hver får €100.000.
Ved I hvad, jeg har lagt mit arbejde i denne her branche mere end halvdelen af mit liv og jeg har læst og hørt megen kritik af den og selvfølgelig af den største af dem alle, L’Oréal. Men det er meget sjældent, at jeg oplever nogen fortælle om den etiske side, som så mange opfylder en hel del bedre end den beslægtede modebranche. Og så mange andre i øvrigt. Og L’Oréal ligger i top på den internationale liste.
De har dæleme også igennem mere end en menneskealder leveret en del forskning, som ikke kan undgå at komme mange – og os – til gode. Siden hårfarve-starten i 1909 er det blevet til en del patenter, blandt andet er L’Oréal de største patentholdere inden for nanoteknologi, de har også en ejerandel i medicinalfirmaet Sanofi-Synthélabo. De var ret så førende i udvikling af kunstig hud, så man bl.a. kunne erstatte dyreforsøg. Man kan måske også nævne, at de har været først med at bruge modeller i alle nationaliteter og dertil hørende hudtoner og i alle aldre.
Som I måske ved, så hører brands som Lancôme, Yves Saint Laurent, Helena Rubinstein, SkinCeuticals, Biotherm, La Roche-Posay, Vichy, Garnier, L’Oréal Paris, Giorgio Armani, Ralph Lauren Fragrances, Kérastase, Redken, Clarisonic, Cacharel og flere under L’Oréal. De har 63.360 ansatte (2006) og en omsætning på € 22,98 mia. (2014). Hvorfor er det lige, at man aldrig læser om kosmetikbrands på erhvervssiderne! Måske hjælper det nu, hvor mænd også er begyndt at interessere sig for deres udseende og dets pleje. Og her er L’Oréal jo heldig at have ham HER.
Og lad os så komme over til dagens prismodtagere, som i øverste række fra venstre er…..
Katrine Ter-Borch Gram Schjoldager – 37 år, mor til to, adjunkt ved Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Copenhagen Center for Glycobiology. Katrine Ter-Borch Gram Schjoldager forsker i glykobiologi, altså sukkerbiologi. I, hvordan sukker på overfladen af proteiner ændrer deres måde at virke på. Via denne forskning i sukkermolekyler kan vi få indsigt i fundamentale biologiske processer og forståelsen og behandlingen af sygdomme.
Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen – 32 år, adjunkt på Kemisk Institut på Københavns Universitet, har forsket på Columbia University i New York i to år som postdoc. Kirsten Marie Ørnsbjerg Jensen forsker i materialers struktur og egenskaber, herunder hvordan atomer sætter sig sammen på nano-skala og hvordan de samler sig i materialer. Forskningen kan bl.a. få betydning for teknologi inden for vedvarende energi.
Sofia Ribeiro – 36 år, mor til to, marinebiolog og klimaforsker, har vundet flere priser herunder Tyge Christensen-prisen for bedste videnskabelige artikel to gange. Sofia Ribeiro forsker i havets økosystemer i verdens mest klimafølsomme region, Arktis, og hvordan det har forandret sig i takt med klimaforandinger de sidste 10.000 år. Sofia R har været på fem videnskabelige ekspeditioner til Grønland og havet omkring.
SÅ meget tillykke til de tre kvinder og tak til L’Oréal for at ‘gøre en forskel’ for endnu flere kvinder ude i verden, som ikke har samme muligheder for at vælge forskningsvejen, som vi er heldige at have herhjemme. Forbilleder er vigtige, de får os til at tro på, at vi kan, hvis vi vil stærkt nok.
Jeg var inviteret i dag men fik klumret med kalenderen. Men jeg kan fortælle, at der er offentlige foredrag i morgen aften på Videnskabernes Selskab, hvor pristagerne præsenterer deres projekter i detaljer.
PS: Jeg kan godt få øje på nogle interessefællesskaber mellem de tre forskere og L’Oréal. Nano – solfiltre, pollutionfiltre og hvad der ellers er nano og måtte være planer om. Havmiljø har ikke mindst Biotherm signet ind på – og støttet. Og glykobiologien har I måske glemt, men så skrev jeg om det HER. Men lad mig berolige, det er ikke spekulation i egen forskning, faktisk må vinderne ikke forske decideret i kosmetik. Men med L’oréals brede interesseområde kan det jo ikke undgå at været spændende at følge dem og andre prismodtagere. Foreløbig er der dog kun en social kontakt, fortæller L’Oréal.
HeLene skriver
Så cool, og tak for at huske os (fortælle os) på det, fordi som du siger får Loreal nogle gange alt for meget kritik. De har nogle fordele at være så store og at de arbejder på den måde du skriver er virkelig beundringsværd. Jeg kan også lide at de forsker så meget på hud, tager patenter og så efterhånden forvandler dem til billige produkter som alle har råd til fx når Lancome har noget som lidt senere lander i supermarket loreal mærket for alle at nyde af. Mens de så går videre med det seneste nye i sine high end brands. Det tænker jeg er meget scientific en måde at gøre det på.
Lise Grosmann skriver
HeLene: Ja, det er som om, at fordi de har mange penge, så skal de kanøfles. Men hvis de skal, så må man jo også huske at fremhæve det positive. Og det er netop det, du nævner. Der er en grundforskning, som man på marketingplan beslutter at bruge først i et givent brand og så senere kan bruge i andre brands.
Men som vi vist stødte på for nylig, så er det jo ikke hele formler, der pludselig koster flere hundrede kroner mindre og aktivstoffer kan jo også være i en lavere koncentration. Man skal holde fast i alle forbrugergrupperne – dem til luxe og dem til supermarkedets hylder. Det gælder formentlig generelt og er – ja også en scientific måde at gøre det på, som du skriver.
Eva B skriver
Hørt. Især det med at L’Oreal altfor tit bliver miskrediteret.
Jeg bliver stolt af vores kvindelige forsker-forbilleder her. Men sørme også af vores retfærdstænkende blogmamma, som får os til at se firmaet i et helt fortjent og langt mere flatterende lys.
❤️
Lise Grosmann skriver
Eva B: I hvert fald et mere nuanceret (;
Og det her er jo lige stof for en forskerspire som dig, husk at det er i aften, de kan høres af alle, og alle tre har jo hovedet i noget spændende. God dag kære
nanna skriver
skønt indlæg. SÅ vigtigt med forbilleder. “because you’re worth it” synes jeg simpelthen var sådan en god markedsføring replik..:)
Lise Grosmann skriver
Nanna: Ja, ‘because you’re worth it’ har helt sikkert været de penge værd, som de har måttet slippe til et kvikt reklamebureau (;
Pernille S skriver
Det er vigtigt at påskynde hverdagens helte, som er med til at forandre vores tilværelse til det bedre. Om det så er kvinder eller mænd.
I min nære verden, er det en kvindelig læge, professor og forsker, Inge Marie Svane, som med sin banebrydende forskning inden for immunterapi, er med til at hjælpe patienter med modermærkekræft. Hun modtog i år Kræftens Bekæmpelses Hæderspris, overrakt af kronprinsesse Mary, på World Cancer Day.
Tak for et meget vedkommende indlæg, Lise. Kh Pernille S
Lise Grosmann skriver
Pernille S: Ja til ‘om det så er kvinder eller mænd’, og noget tyder på, at mænd er ved at blive de forfulgte (;
Tak for at henlede vores opmærksomhed på endnu en dygtig forsker – og immunerapi er virkelig spændende og nødvendigt. Jeg må straks læse mere om Inge Marie Svane. Kh Lise
Jua skriver
Tillykke til de 3 dygtige kvinder????
Og ja, ind i mellem glemmer man, hvad de “gamle” virksomheder som L’Oreal har lagt og lægger af forskning og udvikling i deres produkter som i virkeligheden er banebrydende for det som er i dag inden for skønhedspleje????
Tak for påmindelsen Lise☺️
Lise Grosmann skriver
Jua: Og tak for at skrive kære Jua. Man kan sikkert – også – bebrejde L’Oréal mangt og meget, det er bare altid det, man hører. Det er altid kritik af kosmetik og en branche, som beskæftiger mange, mange mennesker verden over – i forskning, udvikling, produktion, marketing, salg osv osv. Og så har de gamle firmaer med de økonomiske muskler jo leveret noget forskning som mindre firmaer ikke ville kunne. Og tænk, hvad vi henter af velvære OG lindring, når huden ikke arter sig. Her har lægerne ikke mange acceptable bud. God aften <3